Hoe olijfolie past in een gezonde levensstijl

Hoe olijfolie past in een gezonde levensstijl

Hoe olijfolie past in een gezonde levensstijl

Hoe Olijfolie hoort bij een gezonde leefstijl

Als je gezond wilt leven, levert olijfolie daar een heel goede bijdrage aan. Dat komt door de samenstelling van olijfolie. Een belangrijke rol spelen de aanwezige vetten. Je hebt verzadigde vetten en onverzadigde vetten. Alle producten waar vet in zit, bevatten een mengsel van de verschillende vetten.

Verzadigde vetten zijn vaak afkomstig van dieren. Bij kamertemperatuur zijn ze meestal gestold. Je vindt ze bijvoorbeeld in boter, margarine, kaas, vet vlees en koek. Kokosolie en palmolie zijn wel plantaardig, maar hebben toch veel verzadigde vetten. Onverzadigde vetten, de gezonde vetten, zijn meestal van plantaardige oorsprong of van vette vis. Bij kamertemperatuur zijn ze zacht of vloeibaar. Er zijn enkelvoudige en meervoudig onverzadigde vetzuren. Het verschil zit in de structuur.

Hoe olijfolie past in een gezonde levensstijl

Het vervangen van slechte verzadigde vetten door deze gezonde onverzadigde vetzuren, verkleint het risico op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten en verhoogt de algehele gezondheid.

Het Voedingscentrum adviseert bijvoorbeeld om verzadigd vet zoveel mogelijk te vervangen door onverzadigd vet. Onverzadigde vetten dragen bij aan een gezonde voeding, omdat deze zuren het cholesterolgehalte in het bloed verlagen. Daarmee daalt de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk.

Het algemene advies van de Hartstichting is hetzelfde: vervang zoveel mogelijk verzadigd vet in de voeding door onverzadigd vet. Olijfolie bevat ruim 93% onverzadigde vetten en helpt daarom je cholesterolgehalte te verlagen.

Wetenschappelijk is aangetoond dat een volledig Mediterraans eetpatroon, waarvan je hierachter een plaatje ziet, kan leiden tot een langer leven, en een vermindering van de kans op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, kanker en neuro-degeneratieve condities. Ongeveer 85% van het vetgehalte in het Mediterraans eetpatroon komt van olijfolie. Dit vetgehalte bevat voor het overgrote deel enkelvoudig onverzadigde vetzuren (Oleic Acid).

Olijfolie verkrijg je door de vruchten van de olijfboom direct te persen. Het is feitelijk dus een fruitsap. In tegenstelling tot bijvoorbeeld geraffineerde olie van plantenzaden, is olijfolie, naast de gezonde vetten, ook nog rijk aan componenten die ook van groot belang zijn voor de gezondheid; carotenen, tocopherolen, phytosterolen en de phenolische componenten.

Waar moet je op letten?

 

  • Kies een goede, onbewerkte olie
  • Eet dagelijks vers fruit en verse groente
  • Zorg voor een goede balans met de andere producten uit het Mediterrane eetpatroon

Bronnen

Website Hartstichting, Website Voedingscentrum, Aparicio, Harwoods Eds, Handbook of Olive Oil, Analysis and Properties, 2013

 

 

De waardering van www.olivaoil.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.3/10 gebaseerd op 107 reviews.
0
    0
    Winkelwagen
    Uw winkelwagen is leeg!Verder winkelen